مسیرهای سفر به قشم: راهنمای کامل

Visiting Qeshm Island

در این مقاله کلودنگ تلاش می‌کند تا به این سوال پرتکرار پاسخ دهد که راه‌ها و مسیرهای سفر به قشم کدامند؟ پاسخ این سوال و روش سفر شما می‌تواند بر کیفیت آن اثر بگذارد بنابراین مهم است که براساس هدف و روحیه‌تان راه سفر به قشم را انتخاب کنید.

جزیرهٔ قشم با وجود زیبایی‌های بی‌نظیری که دارد سفر شما را بی‌نظیر خواهد کرد بنابراین فرقی نمی‌کند با کدام روش به قشم بروید. اهل هر نوع سفر یا گردشگری تاریخی، طبیعی یا خرید باشید در نهایت در سفرتان به قشم با شگفتی‌های زیادی روبرو خواهید شد.

موقعیت جزیرهٔ قشم

قبل از انتخاب مسیر سفر به قشم لازم است از موقعیت جغرافیایی جزیرهٔ قشم آگاه باشید. جزیرهٔ قشم به طول ۱۲۲ کیلومتر و عرض ۱۸ کیلومتر به وسعت ۱۴۶۴.۹۱ کیلومتر مربع در مدخل ورودی خلیج فارس در دهانهٔ تنگهٔ هرمز در استان هرمزگان قرار دارد.

 این جزیره از شمال به شهر بندرعباس، از شمال شرق به جزیرهٔ هرمز، از شرق به جزیرهٔ لارک، از جنوب به جزیرهٔ هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی محدود است. جزیرهٔ قشم در محدودهٔ سیاسی استان بزرگ‌ترین جزیرهٔ کشور و خلیج فارس دارای سه بخش مرکزی، هرمز و شهاب است.

سفر هوایی به جزیرهٔ قشم

سفر به قشم با هواپیما آسان‌ترین، راحت‌ترین و سریع‌ترین روش است. برای سفر هوایی به قشم فقط کافی است که زودتر اقدام کنید و بلیط خود را تهیه کنید. با این کار شما به صورت مستقیم وارد جزیرهٔ قشم و فرودگاه دیرستان می‌شوید. از فرودگاه نیز اگر با ترانسفر اقامتگاه بومگردی یا هتل خود هماهنگ کرده باشید می‌توانید با آن‌ها به اقامتگاه خود بروید و یا از تاکسی‌های فرودگاه استفاده کنید.

اقامنگاه بومگردی کلودنگ قشم

فراموش نکنید که اگر بلیط مستقیم قشم پیدا نکردید می‌توانید از شهر خود به مقصد بندرعباس بلیط بگیرید و از بندرعباس به سمت قشم حرکت کنید. اگر مقصدتان خود قشم باشد این کار حدود یک ساعت و تا مرکز جزیرهٔ قشم حدود سه ساعت به مسیر اضافه می‌کند اما خرید بلیط هواپیما را برایتان آسان‌تر می‌کند.

هزینهٔ بلیط هوایپما از تهران به قشم بسته به فصل سفر متفاوت است اما در سال ۱۴۰۳ هزینه آن حدود در کمترین حالت ۱۰۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱۵۰۰.۰۰۰ تومان است و می‌تواند تا ۴ میلیون تومان بسته به نوع هواپیما و زمان سفر متغیر شود.

برای اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تر درباره سفر هوایی به قشم می‌توانید به مقالهٔ «چطور بلیط هواپیما به قشم پیدا کنیم؟» رجوع کنید.

سفر به قشم با قطار

یکی از راه‌های سفر به قشم قطار است البته که با قطار مستقیم نمی‌توان به قشم رفت اما تا بندرعباس امکان‌پذیر است. بنابراین در هر شهری که هستید در صورت وجود ایستگاه قطار می‌توانید بلیط قطار به بندرعباس را تهیه کنید.

 قطار تهران به بندرعباس حدود ۱۸ ساعت مسیر را طی می‌کند تا به بندرعباس برسد. بنابراین این نوع سفر برای کسانی که تحمل مسیر طولانی را ندارند مناسب نیست. اما اگر به دنبال هزینهٔ کمتر از سفر هوایی هستند و از طرفی نمی‌خواهند رانندگی کنند بسیار مناسب است. از طرفی با سفر با قطار می‌توانید در کوپه نیز به راحتی استراحت کنید و راحتر از سفر با اتوبوس یا ماشین شخصی است.

قطار تهران بندرعباس در ۱۶ ایستگاه محمدیه، کاشان، بادرود،‌ زواره، نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، خاتون آباد، سیرجان، تزرج، زادمحمود، فین و بندرعباس توقف می‌کند. شرکت‌هایی که در این مسیر خدمات ارائه می‌دهند شرکت‌های بن‌ریل، رجا و جوپار هستند.

قیمت بلیط قطار از تهران به قشم در کمترین حالت حدود ۴۸۰ هزار تومان و در بیشترین حالت حدود ۶۵۰ هزار تومان است. البته وقتی به بندرعباس رسیدید باید خود را به بندر شهید حقانی (مخصوص جابه جایی‌افراد بدون ماشین) برسانید تا با کشتی از بندرعباس به جزیرهٔ قشم بروید.

شناور یندر عباس - قشم

سفر به قشم با قطار می‌تواند با حمل ماشین شخصی همراه باشد. یعنی شما می‌توانید از تهران ماشین شخصی خود را با قطار (ماشین‌هایی با ارتفاع کمتر از ۱۵۸ سانتی‌متر و عرض حداکثر ۱۸۰ سانتی‌متر) تا بندرعباس حمل کنید.

وقتی به بندرعباس رسیدید برای حمل ماشینتان تا جزیرهٔ قشم باید از لندینگ کرافت یا شناورهای دریایی استفاده کنید. این شناورهایی دریایی مخصوص حمل مسافر با ماشین هستند که از بندر پل (مخصوص حمل ونقل وسایل نقلیه با یا بدون سرنشین) به سمت قشم حرکت می‌کنند. شناورهای دریایی در بندر لافت قشم توقف می‌کند بنابراین براساس مقصد نهایی خود در جزیرهٔ قشم می‌توانید از بندر لافت به سمت مقصد خود بروید.

اگر میهمان کلودنگ بودید با توجه به خدمات ترانسفر اقامتگاه بومگردی کلودنگ، از قبل با کلودنگ هماهنگ کنید تا در بندر لافت شما را سوار کنند. بندر لافت به اقامتگاه کلودنگ بسیار نزدیک (حدود 20 دقیقه) است.

سفر با اتوبوس به قشم

برای سفر به قشم با اتوبوس در هر شهری که هستید می‌توانید به مقصد جزیرهٔ قشم اتوبوس سوار شوید. این اتوبوس‌ها به سمت بندر پل می‌روند و اتوبوس با سرنشینان بر روی شناور می‌رود. این اتوبوس‌ها یا در ترمینال قشم یا ترمینال درگهان توقف می‌کنند. در صورت نبودن بلیط اتوبوس قشم، در تهران از ترمینال جنوب می‌توانید بلیط بندرعباس را به مبلغ حدود ۵۵۰ هزار تومان تهیه کنید. پس از رسیدن به بندر عباس باید خود را به بندر شهید حقانی برسانید تا از آن‌جا با اتوبوس‌های دریایی به بندر لافت و جزیرهٔ قشم برسید.

از بندرعباس تا جزیرهٔ قشم با اتوبوس‌های دریایی حدود ۵۰ دقیقه زمان خواهد برد که البته بخش زیبایی از سفر خواهد بود. در این زمان شما می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی و آبی نیلگون خلیج فارس لذت ببرید.

سفر به قشم با ماشین شخصی

برای سفر به قشم با ماشین شخصی می‌توانید مسیرهای گوناگونی را بسته به هدفتان انتخاب کنید. اگر بخواهید از تهران به مقصد قشم حرکت کنید و مسیر کمتری را رانندگی کنید می‌توانید از مسیر تهران-قم-کاشان-یزد- سیرجان- بندرعباس بروید. این مسیر حدود ۱۴ ساعت زمان می‌برد. مسیر تهران-قم-کاشان-شاهین‌شهر-اصفهان-سیرجان –بندرعباس حدود ۱۵ ساعت و مسیر تهران-قم-کاشان-شاهین‌شهر-نجف‌آباد- یاسوج- شیراز حدود ۱۸ ساعت زمان خواهد برد. بنابراین می‌توانید براساس خواسته‌تان انتخاب کنید، شاید دلتان بخواهد قبل از رفتن به قشم شهرهایی مانند اصفهان یا شیراز را نیز ببینید.

بعد از رسیدن به بندرعباس اگر قصد داشتید ماشین خودتان را به جزیرهٔ قشم ببرید پس باید به بندر پل بروید و از آنجا با شناورهای دریایی همراه با ماشنیتان به سمت جزیرهٔ قشم بروید. اما اگر به بندرعباس رسیدید و قصد نداشتید ماشین شخصیتان را به جزیره قشم ببرید می‌توانید ماشین را در پارکینگ‌های مخصوص بندرعباس بگذارید.

سفر به قشم با ماشین

شناورهای دریایی به صورت ۲۴ ساعته در صورت مساعد بودن هوا کار می‌کنند. و در هر زمانی که ظرفیتشان پر شود شناور دریایی به سمت جزیرهٔ قشم حرکت می‌کند.

اگر کلودنگ را برای اقامت در اقامتگاه دهخدا یا اقامتگاه باگپ رزرو کرده بودید با هماهنگی با کلودنگ از بندر پل به بندر لافت بروید. از آنجا به سمت روستای دهخدا و اقامتگاه بومگردی کلودنگ بروید چراکه بندر لافت به کلودنگ بسیار نزدیکتر است.

بهترین راه سفر به قشم

آسان‌ترین، سریع‌ترین و راحت‌ترین راه سفر به قشم، راه هوایی است. اما بهترین روش راهی است که به هدف شما بخورد. برخی سفر با ماشین شخصی را ارزانترین راه می‌دانند اما دقیقا اینطور نیست. به این نکته توجه کنید که به جز هزینه بنزین، هزینه‌های دیگری همچون حمل ماشین با شناور دریایی (حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان) را نیز باید در نظر بگیرید. بنابراین هزینهٔ سفر با ماشین شخصی یا هزینهٔ سفر با اتوبوس یا قطار آنقدرها هم تفاوت ندارد. مخصوصا اینکه سفر یا ماشین شخصی بسیار طولانی است و هیچ کس نمی‌تواند به صورت متوالی این مسیر را رانندگی کند. پس در نهایت اگر به دنبال سفر راحت، سریع و مستقیم به قشم هستید هوایپما بهترین گزینه است. اما اگر به دنبال گشت و گذار در مسیر سفر هستید از روش ماشین شخصی، اتوبوس یا قطار استفاده کنید. امن‌ترین روش بین روش‌های زمینی، قطار است.

می‌توانید همین حالا در کنار انتخاب روش سفر خود به قشم، اقامت خود را در اقامتگاه بومگردی کلودنگ رزرو کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *