چرا سفر به جزیره قشم؟

جزیره قشم در خلیج فارس

از شگفتی‌های بی‌نظیر ایران، تفاوت‌های محیطی، قومی، فرهنگی و چهره‌های متفاوت شهرهای آن در تمام ایران است که باعث جذابیت بیشتر ایران برای گردشگری می‌شود. واقعیت این است که اگر قرار باشد تمام ایران را ببینیم احتمالا یک عمر برایمان کافی نباشد. پس شاید باید که مقصدهای خود را بهتر انتخاب کنیم. در انتخاب مقصد برای سفر قطعا جزیره قشم یکی از مناطقی است که باید آن را به هزار و یک دلیل انتخاب کرد. در ادامه فقط به چند دلیل از هزاران دلیل انتخاب قشم برای سفر می‌پردازیم تا بیشتر با جزیره قشم، این جهان سراسر شگفتی آشنا شویم.

سفر به قشم، بزرگترین جزیره خلیج فارس

جزيرهٔ قشم با ۱۴۳۰ کیلومتر مربع مساحت به عنوان بزرگترين و پرجمعيت‌ترين جزيرهٔ خليج فارس است. قشم در ۳۷ کیلومتری جنوب بندرعباس و در دهانهٔ تنگهٔ هرمز قرار دارد. قشم به موازات خط ساحلی سرزمین مادر قرار گرفته است و مساحت آن ۲.۵ برابر کشورهایی همچون بحرین یا سنگاپور است. بنابراین سفر به جزیره قشم مانند سفر به یک شهر ساحلی یا جزیرهٔ کوچک محصور با دریا نخواهد بود بلکه قشم همانطور که در مساحت وسیع است در تعداد اقوام و نژادهاي مختلف، تنوع مذهبي، برخورداري از آيين‌ها، مناسك، آداب و رسوم نیز وسیع است. عجين بودن زندگي مردم جزیره قشم با درياي خليج فارس، چشم‌انداز خیره‌کننده متفاوتی از مناظر و فرهنگ جذاب ایران را ارائه می‌دهد.

حال بیایید دلایلی را کشف کنیم که چرا نباید بازدید از بزرگترین جزیره خلیج فارس را از دست بدهیم!

دره ستارگان قشم زیبایی نادر زمین‌شناسی
قشم به عنوان ژئوپارک جهانی یونسکو ثبت شده است

سفر به قشم، نخستین ژئوپارک خاورمیانه با جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد

اگر عاشق طبیعت هستید پس سفر به جزیره قشم برای شما رویایی خواهد بود. قشم از سال ۲۰۰۶ به عنوان ژئوپارک جهانی یونسکو ثبت شده است چراکه تنوع زیادی در پدیده‌های نادر زمین‌شناسی دارد. و همچنین از آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار است. گردشگری طبیعت‌گردی و حیات وحش قشم، گردشگر را غرق در زیبایی‌های مبهوت‌کننده و سحرانگیز کوه‌های صخره‌ای و تندیس‌های صیقل‌داده‌شده طبیعی تنگه چاهکوه و دره ستارگان می‌کند. گنبد نمکی را نیز نباید فراموش کرد که طولانی‌ترین غار نمکی جهان را در دل خود دارد و کریستال‌های نمکی غار، هوش از سر می‌برند. علاوه بر این‌ها زیبایی‌های گونه‌های پرندگان مختلف مانند سروصدای شیرین فلامینگوها، حواصیل، مرغ‌های ماهی‌خوار، پلیکان‌ها در کنار زیبایی جنگل‌های حرا وصف‌ناپذیر است.

سفر به قشم و بازدید از جزیرهٔ هنگام و جزیرهٔ هرمز

جزیرهٔ هنگام و جزیرهٔ هرمز بسیار نزدیک به جزیرهٔ قشم هستند بنابراین پس از چند روز گشت و گذار در قشم می‌توانید از زیبایی‌های بی‌نظیر این دو جزیره نیز لذت ببرید. جزیرهٔ هنگام و هرمز بسیار کوچک و حدود ۴۰ متر مربع مساحت دارند اما جذابیت‌های زیست‌بومی و زمین‌شناسی آن‌ها خیره‌کننده است.

جزیره هنگام خانه دلفین‌هایی است که در هنگام قایق‌سواری کوتاه از قشم به جزیره هنگام آن‌ها را در حال شیطنت و بازیگوشی می‌بینید. این جزیره مکانی عالی برای شنا در سواحل بکر است. از طرفی می‌توانید تمام روز را در خلوت و آرامش سپری کنید در حالی‌که آهوی جبیر، آهوی بومی منطقه را نیز می‌بینید.

جزیرهٔ هرمز ساحل فرشی‌ست که با خاک‌های رنگارنگ طراحی شده و از نظر زمین‌شناسی جواهری یگانه است. غار رنگین‌کمان با فضایی کهکشانی و دره رنگین‌کمان، جزیره هزار رنگ هرمز را بیش از حد زیبا و اسرارآمیز کرده است. ساحل نیلگون یا نقره‌ای این جزیره به دلیل نوعی کانی در ماسه‌ها درخشان و نقره‌ای است. در شب نیز فیتوپلانکتون‌های دریایی رقص نور در آب را به چشم گردشگران پیشکش می‌کنند که هدیه‌ای فراموش‌نشدنی از سوی طبیعت است. تمام جزیره هرمز به سادگی نفس‌گیر است. البته، محبوبیت آن منجر به شلوغی و آلودگی در فصول اوج گردشگری شده است، اما زیبایی طبیعی جزیره همچنان خیره‌کننده است.

ساحل سرخ جزیره هرمز با فرش خاکی جزیره هزار رنگ هرمز
جزیره هرمز

جزیرهٔ قشم با تاریخی طولانی و جاذبه‌های تاریخی

قشم سرزمین افسانه‌هاست؛ سابقهٔ تاریخی این منطقه به پیش از اسلام می‌رسد و تمدن عیلامی آثار زیادی را از خود در این جزیره بر جا گذاشته است. بنابراین جزیرهٔ قشم مقصد گردشگری تاریخی نیز محسوب می‌شود. قشم در طول تاریخ دارای رونق و اعتبار تجاری و دریانوردی بوده از این‌رو حوادث و لشکرکشی‌های زیادی را از عیلامی‌ها تا پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها از سر گذرانده است. از آثار باستانی قشم می‌توان به غار خربس اشاره کرد که گویا پرستشگاه آناهیتا یا الهه آب بوده و گاهی باستان‌شناسان شکل این غار را با شکل دخمه‌هایی در شهرهای دیگر مثل شوشتر مقایسه کرده‌اند. قلعه پرتغالی‌ها، گورستان انگلیسی‌ها، مدرسه تاریخی کمالیه، برکه بی‌بی‌ قشم که اولین آب انبار شهر قشم بوده و ده‌ها اثر دیگر نیز زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

بافت و چهره سنتی قشم

جزیرهٔ قشم مقصد گردشگری فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قومی نیز است چراکه در تعداد اقوام و نژادهاي مختلف، تنوع مذهبي، آيين‌ها، مناسك، آداب و رسوم وسیع است. صنایع دستی مانند شک‌بافی، خوس‌دوزی، گلابتون، حصیربافی، تولید زینت‌آلات، لباس‌های سنتی، سازهای موسیقی مانند دف، دهل، عود، رقص‌های محلی، مراسم زار، نوروز صیاد، قبله دعا، زریف در عروسی‌ها، مولودی‌خوانی، زنبیل‌گردانی، زبان‌ها و گویش‌های آمیخته با ایرانی لار و بندرعباس با واژه‌های آفریقایی، هندی و پرتقالی در کنار میهمان‌نوازی و رفتار صمیمانه مردم بومی و غذاهای خوش عطر و بوی جنوب روح، چشم و گوش انسان را نوازش می‌دهد.

یادتان باشد که جزیرهٔ قشم جز معدود مکان‌هایی است که در بیشتر مناطق ظاهر سنتی خود را حفظ کرده است. و در روستاهایی مانند روستای لافت می‌توانید از ظاهر بافت خانه‌های سنتی لذت ببرید.

سفر به قشم و تجربه خریدی دلچسب

قشم مقصد گردشگری تجاری نیز است. این جزیره به دلیل منطقه آزاد بودن جاذبه‌های تجاری زیادی برای خرید از بازارهای سنتی و مدرن و همزمان اجناس محلی متنوع و ارزان و همچنین اجناس خارجی دارد. بازدید از کارگاه‌ لنج‌سازی، ماهی‌گیری، صید میگو، صدف و مروارید نیز لذت خود را دارد.

تور پدل برد در جنگل های حرا قشم
تور پدل برد در جنگل های حرا قشم

سفر به قشم و تجربه گردشگری ورزشی و تفریحی متفاوت

در جزیره قشم تجربه ورزش‌هایی مانند اسکی روی آب، پدل برد، قایق‌رانی، اسب‌دوانی، سافاری، مسابقات دوی طبیعت، و تفریحاتی مانند فلای برد، اسکوتر دریایی، شاتل دریایی، جت اسکی، غواصی و تفریح روی لنج‌های تفریحی و اتوبوس‌های دریایی آن را تبدیل به مقصدی برای گردشگری ورزشی متفاوت کرده است.

همین الان سفر به جزیره قشم را برنامه‌ریزی کنید

با این همه دلیل چرا صبر کنید؟ جزیره قشم با شگفتی‌های طبیعی و جذابیت اصیل خود شما را عاشق خود خواهد کرد. اگر دنبال تجربیات واقعی و جذاب هستید پس معطل نکنید؛ همین الان قشم را کشف کنید! کلودنگ در این مسیر کنار شماست تا سفری زیباتر را تجربه کنید.