جاهای دیدنی قشم: ۵ مکان پرطرفدار گردشگری قشم

دره ستارگان یکی از جاهای دیدنی قشم با آسمان زیبا

جاهای دیدنی قشم به قدری متنوع و زیبا هستند که پاسخگوی هر نوع گردشگری باشد. دیگر وقت این رسیده که جزیرهٔ قشم را کشف کنید و لذت ببرید! جزیرهٔ قشم به خصوص با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی فراوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود و شما را وارد طبیعتی تصورناپذیر می‌کند.

البته جاذبه‌های گردشگری قشم به جز جاذبه‌های طبیعی شامل جاذبه‌هایی نظیر تاریخی، فرهنگی، مراکز خرید قشم، امکانات تفریحی قشم مانند ورزش‌های آبی و تفریحات آبی قشم نیز می‌شود. بنابراین قبل از سفر به قشم شاید بهتر باشد با جاهای دیدنی قشم، بزرگترین جزیرهٔ ایران و خلیج فارس آشنا شوید تا بتوانید برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. ما در این متن، ۵ مکان پرطرفدار گردشگری قشم را معرفی می‌کنیم.

تنگه چاهکوه یکی از جاهای دیدنی قشم

تنگهٔ چاهکوه قشم یکی از ده‌ها پدیده شگفت‌انگیز زمین‌شناسی جزیرهٔ قشم است. چاهکوه تنگه‌ای با ۱۰۰ متر عمق است که تصویری کامل از قدرت طبیعت را به نمایش گذاشته است. در واقع فرسایش سنگ‌های رسوبی در درون یک کوه سنگی یکپارچه باعث ایجاد تنگه چاهکوه شده‌اند. برش‌های به وجود آمده در کوه باعث شده تا حفره‌ها و اشکال عجیبی در دیواره‌های بلند تنگه چاهکوه ساخته شود که کم‌نظیرهستند؛ در واقع نظیر تنگهٔ چاهکوه را فقط می‌توانید در کشورهایی همچون آمریکا یا چین ببینید.

فقط شیارها یا دالان‌های عجیب نیست که تنگه چاهکوه را منحصربه‌فرد کرده است بلکه وجود جوهای سنگی در کف تنگه، چاه‌های آب و بوته‌ها ترکیبی خیال‌انگیز را برای گردشگران ایجاد کرده‌اند. چاهکوه از چهارسو چهار تنگه دارد که در بعضی از دیواره‌ها به هم می‌رسند و در بخش‌هایی دیواره‌ها بسیار زیاد به هم نزدیک می‌شوند؛ بنابراین گاهی فکر می‌کنید که درون یک رویا قدم می‌زنید که آثار هنری از حفره‌ها، طاقچه‌ها و کاسه‌ها در اطرافتان هستند.

تنگه چاهکوه یکی از جاهای دیدنی قشم با حفره‌ها و اشکال عجیب در دیواره‌های بلند

لوکیشن تنگه چاهکوه قشم در گوگل مپ

تنگهٔ چاهکوه در حدود ۷۰ کیلومتری شهر قشم و نزدیک به روستای چاهو شرقی قرار دارد و احتمالا دلیل نامگذاری آن به دلیل وجود چاه‌هایی در دل آن است که محل انباشت آب‌های شیرین برای اهالی منطقه هستند.

تنگهٔ چاهکوه مانند اغلب جاهای دیدنی قشم در دل خود داستان‌های محلی و جالبی دارد که شنیدنشان لذت سفرتان را چندبرابر می‌کند؛ می‌توانید این داستان‌ها را در تورهای مجموعه کلودنگ بشنوید.

جنگل حرا قشم

جنگل حرا یکی دیگر از پدیده‌های شگفت‌انگیز جزیره قشم است که در ۱۲۰ کیلومتری غرب جزیره با وسعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد. این جنگل در قشم بزرگ‌ترین جنگل دریایی جهان محسوب می‌شود. درخت حرا یا مانگرو بی‌نیاز به آب شیرین است که با اندازه‌های ۳ تا ۶ متر در درون آب شور زندگی می‌کنند.

جالب است بدانید نام درخت حرا را اولین بار ابن‌سینا بر روی این گیاهان نهاد و در اسطوره‌ها آمده است که حرا از اشک چشم آدم روییده است. شاید دلیل این اسطوره، اعجاز این گیاه در نظر انسان باشد که چگونه قادر به زندگی در آب شور است.

جنگل حرا یکی از جاهای دیدنی قشم با درختان مانگرو در آب و تفریحات آبی

لوکیشن جنگل حرا قشم در گوگل مپ

جنگل حرا مَهدِ رشد و زندگی انواع پرندگان، آبزیان و دوزیستانی همچون حواصیل، خرچنگ، لک‌لک و مرغ سقا شده است. و به همین دلیل و به دلیل کم‌نظیر بودن جنگل‌های حرا در دنیا، جنگل حرا در قشم منطقه‌ حفاظت‌شده و ذخیرگاه زیست‌کره محسوب می‌شود.

جنگل حرا راهی از خشکی ندارد و برای رسیدن به دل جنگل‌های حرا باید از راه‌های آبی وارد شوید. بنابراین برای تماشای زیبایی این جنگل‌ّها نیاز به افرادی با تجربه دارید که آبراهه‌های زیاد این جنگل را بشناسند. برای هر چه بیشتر دیدن زیبایی‌های جنگل حرا می‌توانید از تور پدل‌برد کلودنگ در جنگل حرا استفاده کنید که شما را با خیالی آسوده به دل جنگل حرا می‌برد. در کلودنگ می‌توانید از مرکز ورزش‌های آبی آب‌های آرام نیز استفاده کنید تا هر چه بیشتر از تفریحات آبی قشم فیض ببرید.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان فقط یک مکان برای بازدید نیست، اینجا یک پدیده زمین‌شناسی بسیار نادر است که با دیدنش تصاویری ماندگار در ذهنتان حک می‌شود. این دره در شمال روستای برکه خلف در جزیره قشم قرار دارد و حدود ۵ کیلومتر با حاشیه جنوبی جزیره قشم فاصله دارد.

دره ستارگان اعجازی زمین‌شناختی که بر اثر رخدادهای طبیعی نظیر تندبادها، باران‌های فصلی شدید و یا آب‌های روان در طول زمان‌های طولانی ایجاد شده است. طبیعت باعث شده است تا دره ستارگان مجموعه‌ای از ستون‌های بلند باشد که به اشکال عجیب و مختلفی درآمده است. دره ستاره‌های قشم جزئی از ژئوپارک قشم و ثبت‌شده در سازمان یونسکو است و زیبایی این دره چیزی است که مشابه آن در هیچ کجای ایران وجود ندارد.

دره ستارگان یکی از جاهای دیدنی قشم ژئوسايت دره ستارگان قشم
یکی از مکان‌های پرطرفدار گردشگری قشم

لوکیشن دره ستارگان قشم در گوگل مپ

بومیان اعتقادات مختلفی نسب به دره ستارگان دارند. بعضی معتقدند ستاره‌ای بزرگ به زمین برخورد کرده و این دره را به وجود آورده است و بعضی فکر می‌کنند که دره ستارگان محل زندگی ارواح و جن است؛ بنابراین اغلب بعد از غروب آفتاب به دره ستارگان نمی‌روند.

دره ستارگان در شب بی‌نظیر است پس فارغ از اعتقاد بومیان، آسمان شب دره ستارگان را تجربه کنید و به دور از آلودگی‌های نوری عکس‌های زیبایی از آسمان بگیرید. می‌توانید با تور جزیره قشم کلودنگ در گشت ژئوسایت همراه شوید و تمام زیبایی دره ستارگان به همراه داستان‌های بومیان درباره دره را ببینید و بشنوید.

لافت قشم

روستای لافت یا بندرلافت قشم بیش از هر چیزی به دلیل معماری زیبا و سنتی که دارد معروف است. این روستا به شهر بادگیرها نیز شهرت دارد و ترکیب غروب آفتاب با زیبایی روستا چیزی است که اغلب گردشگران را به اینجا می‌کشاند.

لافت در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد و در گذشته تا مدت‌های طولانی مرکز قشم بوده است. شرایط اقلیمی در لافت بسیار گرم و مرطوب است و همین موضوع معماری متفاوت لافت را نیز توجیه می‌کند. روستای لافت به جز معماری زیبا، چهره طبیعی زیبایی هم دارد که ظاهر روستا را همراه با نخلستان‌های بلند و همچنین زیبایی دریا و جنگل حرا کم‌نظیر کرده است.

بندر یکی از جاهای دیدنی قشم با بادگیرها و درختان نخل و غروب زیبا

لوکیشن لافت قشم در گوگل مپ

لافت به جز جاذبه معماری، جاذبه‌های دیگری همچون چاه‌های تلا، خانه دکتر نادعلیان (هنرکده دختران و زنان لافت)،‌ لنج‌سازی و بندر لافت نیز دارد. بندرلافت به دلیل ارتباطی که از زمان‌های دور از طریق بندر با کشور هند و کشورهای آفریقایی داشته است از نظر گردشگری فرهنگی و قومی نیز جالب است چراکه در این روستا ممکن است با پیرمردانی مواجه شوید که به زبان هندی، سواحلی یا انگلیسی مسلط هستند؛ بعضی از آن‌ها در کشور هند قوم و خویش نیز دارند.

 مجموعهٔ کلودنگ، در برنامه تور گشت جزیر قشم، بخشی را برای گردش در درون روستای لافت و بازدید از زیبایی‌های آن دارد. می‌توانید این تور را تجربه کنید.

غار نمکدان

غار نمکی، غار نمکدان، غار سه مرد برهنه (3 nudes cave)، غار نمک یا غار کانی همگی نامی برای طولانی‌ترین غار نمکی جهان است که در جزیره قشم قرار دارد. غارکانی قشم طول کشف‌شده به اندازه ۶ هزار و ۵۸۰ متر دارد و البته بخش‌هایی که هنوز کشف نشده‌اند.

غار نمک در بخش جنوب غربی جزیره قشم در ۹۰ کیلومتری شهر قشم قرار دارد. این غار به خاطر جنبه‌هایی مانند داشتن ریز اقلیم شگیز، نه تنها نسبت به غارهای نمکی دیگر بلکه نسبت به اغلب غارهای نمکی جهان نیز منحصربه‌فرد است. از طرفی غار نمکدان به دلیل مخروط‌های افکنه و کانال‌های مارپیچی به همراه کریستال‌های نمکی آویزان از سقفِ غار، ظاهری شگفت‌انگیزی دارد. البته غار نمکی دریاچه‌ای با ۳۰۰ متر طول و حدود یک متر عمق نیز دارد که با باقی ویژگی‌هایش آن را تبدیل به یک ژئوتوریسم قوی کرده است. این مکان گردشگری قشم نیز مانند دره ستارگان و تنگه چاهکوه بخشی از ژئوسایت قشم یعنی اولین ژئوپارک خاورمیانه است.

غار نمكی یکی از جاهای دیدنی قشم با کریستال‌های نمکی زیبا

لوکیشن غار نمکدان قشم در گوگل مپ

بهترین جاهای دیدنی جزیره قشم

تنگه چاهکوه، دره ستارگان، جنگل حرا، غار نمکدان، بندر لافت و … همین حالا سفر خود به قشم را رزرو کنید و همراه با مجموعه کلودنگ، تور و گردشگری جزیره قشم را با آرامش تجربه کنید.

فراموش نکنید که اگر فرصت بیشتری داشته باشید می‌توانید گشت و گذار در جزیره هنگام و جزیره هرمز را نیز همراه با کلودنگ تجربه کنید.