سفر قشم در ماه رمضان

قشم رمضان متفاوتی از اغلب شهرهای ایران دارد. در واقع، در جزیرهٔ قشم، ماه مبارک رمضان اهمیت زیادی برای مردم دارد و تاثیر عمیقی بر زندگی آن‌ها می‌گذارد. در طول روز از آنجایی‌که مردم روزه هستند، گویی زندگی برای چند ساعت متوقف می‌شود اما وقتی اذان مردم روزه‌دار را به افطار دعوت می‌کند همه چیز تغییر می‌کند. اگر شما هم دوست دارید سفر به جزیرهٔ قشم را در ماه رمضان تجریه کنید بیایید تا با هم قشم در ماه رمضان را بررسی کنیم.

آشنایی با رمضان در قشم

جزیرهٔ قشم چهره دیگری از ماه مبارک رمضان را به ما نشان می‌دهد که شاید در کمتر جایی از ایران اینگونه ظاهر شود. رمضان در قشم بیشتر از اینکه پرهیز از خوردن و آشامیدن یا تحمل سختی باشد، ماهی است که تبدیل به مهربانی، شادی و روحیهٔ همبستگی بیشتر می‌شود. اینجا مردم اشتیاق دارند تا با چشمان تیزبین خودشان هلال ماه را ببینند و رمضان را آغاز کنند بنابراین اگر قبل از شروع ماه رمضان در قشم باشید احتمالا با مردان کهنسالی در خیابان‌ها روبرو می‌شوید که چشم در آسمان دوخته‌اند. این صحنه می‌تواند شما را که همیشه خبر رویت هلال ماه را از رسانه‌ها شنیده‌اید به وجد آورد، انگار که جهان در جزیرهٔ قشم روش خود را برای گردش یافته است. این صحنه‌ای است که شما در شهرهای بزرگی همچون تهران هیچوقت با آن روبرو نمی‌شوید.

غذاهای محلی قشم در ماه رمضان

جزیرهٔ قشم در ماه رمضان، تبدیل به جزیرهٔ ایثار و مهربانی می‌شود. اینجا غذا بیشتر از اینکه یک وعدهٔ غذایی باشد نشان‌دهندهٔ یک پیوند اجتماعی محکم است. این پیوند در ماه رمضان محکم‌تر هم می‌شود. در جزیرهٔ قشم بعد از اینکه از عطر و بوی غذاهایی که با عشق برای افطار آماده شده‌اند دیوانه می‌شوید نوبت به رقص لذت‌بخش غذا در دستان سخاوتمند مردم می‌رسد. بچه‌ها از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر می‌روند و بشقاب‌های غذا بین دستان آن‌ها رد و بدل می‌شود. یک بشقاب شیرینی لُقیمات (لُگیمات) می‌رود یک کاسه سوپ می‌آید. سمبوسه با لبخند با چند تکه پیتزا جابه‌جا می‌شود.

در قشم، روزه در افطار با خرما و دوغ باز می‌شود. سپس غذاهای سنتی همراه با نان‌های کوچک پرشده با پنیر، شیرینی‌های لُقیمات، آش، و سوپ از روزه‌داران پذیرایی می‌کنند. امتحان کردن غذاهای سنتی در همه جای ایران لذت‌بخش است ولی در ماه رمضان عطر و بوی متفاوت‌تری دارد پس آن را از دست ندهید.

مسجد روستای دهخدا جزیره قشم در ماه رمضان در طبیعت بی‌نظیر

قشم رمضان و زندگی شبانهٔ آن

جزیرهٔ قشم، جزیرهٔ آب و آفتاب است که روزها با طبیعت بی‌نظیرش تو را به گردش وادار می‌کند و شب‌ها زندگی پرانرژی، پر از شوق، و سرشار از سرزندگی مردم تو را وادار به بیداری می‌کند. در قشم گویی در روز دو بار زندگی می‌کنی، روزی متفاوت با شب و شبی متفاوت از روز، و متفاوت‌تر از شب‌های شهرهای دیگر. یکی از جذابیت‌های ماه رمضان در اکثر شهرهای ایران نیز شب‌زنده‌داری شهرها است اما قشم طبیعت بی‌نظیر خود را نیز دارد تا تقدیم روزه‌دار کند.

بازی‌های سنتی قشم

جزیرهٔ قشم آینة تمام‌ نمایی از فرهنگ و اصالت است. این موضوع حتی برای بازی‌ها (گازی‌ها، در قشم بازی گازی ادا می‌شود) و سرگرمی‌های مردم قشم نیز صدق می‌کند. یکی از اتفاقاتی که در ماه رمضان و شب‌زنده‌داری قشم ممکن است برایتان جالب باشد بازی‌های شبانهٔ جوانان و یا کودکان در کوچه‌ها و خیابان‌های روشن روستا‌ها و شهر‌ها تا زمان سحری‌خوردن است. شاید شانس بیاورید و در ماه رمضان با این صحنه مواجه شوید که جوانان در حال انجام بازی‌هایی مانند رواه، دامن، درامازا، کلمپا، و دارتوپا باشند.

لافت بندری با غروب‌های حیرت‌انگیز

در قشم یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن غروب آفتاب در ماه رمضان لافت است، شهر بادگیرها دم غروب با فضای معنوی و ترکیب آن با ظاهر سنتی خانه‌ها و زیبایی غروب، فضایی بی‌نظیر برای ماه رمضان ایجاد می‌کند.

خرید در قشم

در قشم بعد از افطار در ماه رمضان، زندگی شروع می‌شود و مردم کارهای خود را از سر می‌گیرند. از ساعت ۶ عصر تا ۱ یا ۲ بامداد مغازه‌ها باز هستند پس می‌توانید به خریدهای خود در هوایی خنک‌تر بپردازید و از آن لذت ببرید.

قشم رمضان عید فطر-قهوه جنوبی و شیرینی‌های محلی جزیره قشم

عید فطر در قشم

در جزیرهٔ قشم، عید فطر از مهم‌ترین جشن‌های قشم است که آن را گرامی می‌دارند. در این روز مردان ردای سنتی به نام «جیمه دراز» و زنان نیز لباس‌های رنگارنگ و درخشان خود را می‌پوشند. سفره‌ای از خوراکی‌ها و شیرینی‌های سنتی، آجیل، میوه و قهوهٔ هل برپا می‌کنند و به دیدار یکدیگر می‌روند. شاید به عنوان گردشگر نتوانید به این میهمانی‌ها بروید اما شیرینی این لحظات در تمام جزیرهٔ قشم حس می‌شود. در قشم ماه رمضان و تمام لحظات صمیمی آن، تار و پود فرهنگ و سنت این جزیره را به هم می‌بافد و فرصتی ایجاد می‌شود تا در میراث غنی جزیرهٔ قشم غوطه‌ور شوید.

این فرصت را از دست ندهید و با کلودنگ همراه شوید.

کلودنگ در ماه رمضان

 اقامتگاه کلودنگ، در ماه رمضان نیز میزبان میهمانان خود است و تلاش می‌کنند هم گردشگران خارجی و هم گردشگران ایرانی از گردش در جزیرهٔ زیبای قشم لذت ببرند. در ماه رمضان شب‌های گوش‌نواز کلودنگ با موسیقی و سازهای سنتی بومی جای خود را به گرد هم آمدن‌های دوستانهٔ شبانه در حیاط می‌دهد. میهمانان از معاشرت با یکدیگر، بازی‌ها و فعالیت‌های شادی که کلودنگ برای آن‌ها تدارک دیده لذت می‌برند.

غذاهای سنتی و شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان قشم در کلودنگ نیز عطر و طعم خوشمزه و متفاوت غذاهای جنوبی را به گردشگران نشان می‌دهد.

تفریحات آبی قشم در مرکز آب‌های آرام کلودنگ نیز همچنان به راه است؛ مرکز آب‌های آرام کلودنگ برای همة افراد حتی کسانی که مقیم کلودنگ نیستند قابل استفاده است اما تورهای گشت در قشم و جزایر هنگام و هرمز مخصوص افرادی است که میهمان کلودنگ هستند. 

سفر خود را رزرو کنید