ژئوپارک قشم کجاست؟

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم اولین ژئوپارک در ایران و منطقه خاورمیانه است. این ژئوپارک جهانی و از حدود ۲۰ سال پیش یعنی از سال ۱۳۸۵ در یونسکو ثبت شده است. جالب است که بدانید ژئوپارک قشم در ابتدا فقط ۳۰۰ کیلومتر مربع از جزیره قشم در بخش غربی را در برمی‌گرفت. اما امروز این ژئوپارک جهانی از سال ۱۳۹۶ گسترش یافته و تقریبا تمام جزیره را شامل می‌شود.

در حقیقت در حال حاضر جنگل‌های زیبای حرا جزیره قشم به علاوه جزیره هنگام و قشم جز محدوده ژئوپارک قشم هستند. از این‌رو این ژئوپارک مساحتی برابر با ۲۰۶۳ کیلومتر مربع دارد که هر ساله علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی را به خود جذب می‌کند.

ژئوپارک چیست؟

قبل از اینکه به ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم بپردازیم شاید بهتر باشد ابتدا به درستی با مفهوم ژئوپارک آشنا شویم. ژئوپارک‌ها در واقع تنوعات شگفت‌انگیز زیستی و زمین‌شناختی هستند که می‌توانند در عین زیبایی زندگی زیست‌محیطی اطراف خود را ارتقا دهند.

این بدان معنی است که وقتی تنوعات زمین‌شناختی مناطق مختلف حفظ و تقویت شوند در آن صورت آن‌ها نیز می‌توانند خطر بلایای طبیعی را برای مردم بومی منطقه کاهش دهند. بنابراین ژئوپارک‌ها همزیستی بین انسان و محیط زیست را افزایش می‌دهند.

ژئوسایت تنگه چاهکوه در ژئوپارک قشم

ژئوپارک‌ها مانند ژئوپارک قشم قدرت این را دارند که میراث طبیعی و فرهنگی را حفظ کنند. آن‌ها تاثیر زیادی در گردشگری پایدار و جذب گردشگر دارند.

پیشینه ژئوپارک‌

ژئوپارک قشم و تمام ژئوپارک‌های جهان نشانه‌ای عظیم از تاریخ چندین میلیارد ساله زمین هستند. این ایده که تنوع زمین‌شناختی در سازمانی ثبت و حمایت شوند اولین بار در بخش علوم زمین یونسکو در سال ۲۰۰ مطرح شد. اکنون این شبکه ۱۹۵ عضو دارد و حدود ۱۳۰ ژئوپارک در آن به ثبت رسیده است.

ژئوپارک قشم یکی از مهم‌ترین ژئوپارک‌های غرب آسیا است که در این شبکه جهانی به ثبت رسیده است.

ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم کدامند؟

ژئوپارک قشم ۳۵ ژئوسایت کم‌نظیر دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند سفر شما به قشم را به یادماندنی کند. ۳۵ ژئو سایت شامل این موارد هستند: باسعیدو، بام قشم، بصیرا، پارک موزه گوران، پهنه‌های گلی، تالاب پرندگان دو کوهک، تنگه چاهکوه، تنگه عالی، تنگه کریان، جزایر ناز، جزیرتو، جزیره هنگام (خود شامل ۴ ژئوسایت است)، جنگل حرا، چاکاویر، خلیج دیرستان، دره تندیس‌ها، دره ستارگان، دره شور، دوکلان، دیواره قاضی، روستای لافت، ژئولینک، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت، ساحل کارگه، صخره خرچنگ‌ها، غار خربس، غار نمکدان، قلعه پرتغالی‌ها، کوراکوراکوه، کوه کالنگی، موزه ژئوپارک جهانی قشم.

از پر طرفدارترین جاهای دیدنی ژئوپارک قشم، تنگه چاهکوه، دره ستارگان، روستای لافت، جنگل حرا و غار نمکدان است که می‌توانید در مقاله جاهای دیدنی قشم درباره آن‌ها بیشتر بخوانید.

گردشگری در ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم به لحاظ تنوع بسیار گسترده است. این به این معنی است که شما در آن هم با مناطق جنگلی مانند جنگل حرا، بسترهای ساحلی، پدیده‌های زمین‌شناختی متنوع مانند دره ستارگان و هم مکان‌های تاریخی‌ مواجه هستید.

بنابراین برای اینکه بخواهید در تمام ژئوپارک یا بیشتر آن بگردید نیاز به اطلاعات و زمان کافی دارید. از طرفی به دلیل تنوع زیاد در ژئوسایت‌ها شما قرار است با زیستگاه‌های مختلف نیز روبرو شوید که گونه‌ّهای جانوری متنوع و کمیابی دارند.

از طرفی نوع تفریح در هر یک از این مناطق می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در جنگل‌های حرا شاید تجربه پدل‌برد بی‌نظیر باشد. امام وقتی به جزیره هنگام می‌روید می‌خواهید تجربه قایق‌سواری و دیدن دلفین‌های وحشی را داشته باشید.

در بازدید از ساحل تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها نیز شما باید از زمان درست و مکان درست مطلع باشید و آسیبی به زیستگاه نزنید. برای دیدن ژئوسایتی مانند غارنمکدان شما نیاز به یک تور لیدر مطلع، و آگاه دارید که بتوانید در امنیت و آرامش بازدید خود را انجام دهید.

بنابراین پیشنهاد ما این است که برای بازدید از ژئوپارک قشم با تورهای قشم و تورهای جزایر هنگام و هرمز کلودنگ همراه شوید. در این صورت می‌توانید از راهنمایی‌های دقیق تورلیدرهای بومی بهره بگیرید از طرفی ورزش‌های آبی مانند پدل‌برد و ویک‌برد را کاملا حرفه‌ای تجربه کنید.

بهترین زمان بازدید از ژئوپارک قشم چه زمانی است؟

جزیره قشم آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد بنابراین بازدید از این جزیره در فصل‌های گرما حتما طاقت‌فرسا است. برای بازدید از ژئوپارک قشم بهترین زمان در فصل‌های خنک سال یعنی پاییز و زمستان است. البته فروردین و اردیبهشت نیز مناسب هستند اما فروردین به دلیل تعطیلات عید نوروز از شلوغ‌ترین زمان‌های بازدید است.

جنگل حرا یکی ار ۳۵ ژئوسایت در ژئوپارک قشم

پس پاسخ این سوال به طور کلی فصل پاییز یا زمستان است. اما هر فردی ممکن است قصد خاصی از بازدید خود داشته باشد مثل دیدن دلفین‌ها یا تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها، بنابراین بسته به قصدتان می‌توانید زمان مناسب برای سفر را بیابید.

برای دیدن ژئوپارک کجا بمانیم؟

جزیره قشم، بیش از هر چیزی منطقه گردشگری طبیعی است و همانطور که دیدیم ژئوپارکی بی‌نظیر و غنی را در دل خود دارد. بنابراین با وجود اینکه اقامتگاه‌ها و هتل‌های زیادی در قشم برای اقامت شما وجود دارند اما شاید بهتر باشد تا در اقامتگاه‌های بومگردی قشم بمانید. چرا‌که اقامتگاه‌های بومگردی با ظاهر جزیره قشم و هدف ژئوپارک قشم برای حفظ محیط‌زیست و فرهنگ قشم همرا‌ستا هستند.

شما با اقامت در اقامتگاه بومگردی کلودنگ می‌توانید در مکانی سنتی و بومی با تمام امکانات از سفرتان لذت ببرید. در حالی‌که در اقامتگاه با غذاهای سنتی قشم از شما پذیرایی می‌شود و جزیره را با تورلیدرهای بومی بازدید می‌کنید.