جاهای دیدنی جزیرهٔ هرمز کدامند؟

ساحل سرخ هرمز

برای داشتن سفری لذت‌بخش به هرمز در این متن با جاهای دیدنی جزیرهٔ هرمز آشنا می‌شویم و چند توصیه برای بازدید از جزیره را مرور می‌کنیم.

بخش بسیار مهمی از فعالیت‌هاي گردشگري در دنیا طبیعت‌محور است. بنابراین مناطقی که داراي توان‌هاي طبیعی با ارزش‌تري هستند در حوزهٔ فعالیت‌های گردشگری هم توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کنند. هرمز نیز از نظر طبیعی کم‌نظیر و بااهمیت است که سالیانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

جزیرهٔ هرمز کجاست؟

جزیرهٔ هرمز یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس در جنوب ایران است. شکل جزیره مانند یه قطره آب است که در نوک آن شهر هرمز قرار دارد.

هرمز ۴۲ کیلومتر مربع مساحت دارد که نسبت به جزیره قشم بسیار کوچکتر است. البته هرمز از جزیره هنگام نیز کوچکتر است اما مساحت‌های نزدیکی دارند.

جزیرهٔ هرمز در گذشته بندری تجاری و مهم بوده است چراکه از نظر موقیعت جغرافیایی کلید خلیج فارس محسوب می‌شد. جغرافی‌دانان قرون نخستین اسلامی از آن با نام‌های «هرموز»، «هرموج»، و «هرمز» یاد کرده‌اند. اما امروزه جزیره هرمز بیشتر از جهت گردشگری و طبیعی اهمیت فراوانی دارد.

جاهای دیدنی جزیرهٔ هرمز

جزیرهٔ هرمز از آن جذابیت‌های گردشگری است که شما را در انواع گردشگری راضی می‌کند. این جزیره بیشتر به دلیل طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ‌بودنش معروف است اما می‌تواند از نظر گردشگری تاریخی نیز تا حد زیادی رضایت‌بخش باشد.

جزیرهٔ هرمز
Reza Ghazali/Unsplash

درهٔ رنگین‌کمان هرمز

دره رنگین‌کمان جزیرهٔ هرمز حدودا در جنوب غرب جزیره واقع است. این دره به دلیل رسوبات معدنی متمایزی که دارد طیف‌های رنگ‌های مختلفی را ایجاد کرده است. بنابراین وقتی وارد آن می‌شوید گویی در رویایی رنگارنگ قدم می‌گذارید که البته واقعی و خاکی است.

درهٔ مجسمه‌ها هرمز

دره مجسمه‌ها در جنوب جزیره هرمز قرار دارد که منطقه‌ای طبیعی است. در این دره به دلیل رویدادهای زمین‌شناختی سنگ‌ها به اشکال مختلفی درآمده‌اند. در حقیقت، طبیعت در دره مجسمه‌ها دست به کار شده است و مجسمه‌های سنگی زیبایی را تراشیده است.

غار رنگارنگ جزیرهٔ هرمز

غار رنگارنگ هرمز در جنوب شرق جزیره واقع است و بدون شک یکی از جذابیت‌های بی‌همتای جزیره هرمز است. این غار شبیه به تابلویی نقاشی است که بوم آن دیواره‌های زیبای غار است. دیواره‌های غار رنگ‌هایی خاصی دارند که لایه‌به‌لایه کنار هم قرارگرفته‌اند.

در بازدیدتان از غار رنگین‌کمان تلاش کنید به دیواره‌ها دست نزنید تا آسیب نبینند.

برای رسیدن به غار رنگارنگ هرمز بعد از پیاده‌شدن از ماشین لازم است کمی پیاده‌روی کنید تا به دهانه غار برسید.

ساحل نقره‌ای هرمز

هرمز همیشه به دلیل سواحل زیبایش معروف بوده است. یکی از سواحل بی‌مانند هرمز ساحل نقره‌ای است. در این ساحل حس می‌کنید که در اکلیل قدم می‌گذارید. خاک ساحل نقره‌ای از مواد مذاب آتشفشانی حاوی آمینوسیلیکات تشکیل شده بنابراین می‌درخشد.

یادتان باشد که خاک این ساحل نیز تجدیدناپذیر است پس در حفظ آن بکوشید.

الهه نمک، غارنمکی هرمز

جزیره هرمز نیز مانند جزیره قشم غار نمکی دارد. این جزیره چند غار نمکی کوچک دارد که یکی از آن‌ها به نام غار الهه نمک نیز معروف است که در غرب جزیره واقع است. غار الهه نمک با نام‌های غار فیروزه‌ای، غار مراقبه و غار الهه نمکی نیز خوانده می‌شود. دلیل نام غار مراقبه، سکوت آن است که در آن هیچ صدایی منعکس نمی‌شود و درون آن کاملا آرام است.

این غار در منطقه‌ای قرار دارد که پر از تپه‌ها و کوه‌های رنگی است و به کوه بلند آن کوه الهه نمک می‌گویند. این کوه غار کوتاهی دارد. در حقیقت ورودی غار بسیار کوتاه است و باید سینه‌خیز وارد شوید تا به تالاری برسید که بلورهای زیبای نمک آن را تزئین کرده‌اند. در سفرتان به هرمز حتما زیبایی و سکوت این غار بی‌نظیر را تجربه کنید.

جزیرهٔ هرمز

ساحل لاک‌پشت هرمز

جزیره هرمز برای علاقه‌مندان به محیط‌زیست و حیوانات نیز جای بسیار جذابی است. بنابراین اگر علاقه‌مند به دیدن لاک‌پشت‌های دریایی هستید می‌توانید در جنوب شرقی جزیره به ساحل لاک‌پشت بروید.

فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های هرمز در اواخر زمستان است. پس در این زمان می‌توانید لاک‌پشت‌های دریایی سبز و منقار عقابی را ببینید.

دیدن این صحنه مانند دیدن یک مستند زیبا است که به صورت زنده آن را تماشا می‌کنید. فقط توجه کنید که به لاک‌پشت‌ها نزدیک نشوید تا آسیب نبینند. به خصوص که این گونه‌ها، گونه‌های در خطر و تحت حفاظت هستند.

ساحل سرخ هرمز

جزیره هرمز بیش از هر چیزی به دلیل خاک سرخ و رنگارنگش بین مردم معروف است. در جنوب جزیره ساحلی وجود دارد به نام ساحل سرخ. خاک جزیره سرخ به قدری سرخ است که می‌تواند دست، پا یا کفش‌های شما را سرخ کند. در ساحل سرخ وقتی در محل برخورد خاک و آب بخشی از دریا سرخ است که باعث زیبایی دو چندان این ساحل شده است.

تمایز خاک ساحل سرخ در این است که این خاک به دلیل ساختاری که دارد می‌توان از آن به عنوان طعم‌دهنده استفاده کرد. این خاک خوراکی است و در پخت بعضی غذاها در هرمز استفاده می‌شود. توجه کنید که برای جلوگیری از نابودی خاک ساحل، در بازدید خود از خاک ساحل سرخ چیزی برندارید.

جنگل حرا

در شمالجزیره هرمز می‌توانید جنگل حرا یا مانگرو را نیز ببینید البته برای دیدن آن‌ها شاید بهتر باشد از جنگل حرای قشم بازدید کنید. این درختان آب شور شگفت‌انگیز هستند و هرگز از زیبایی آن‌ها در میان آب‌های شور کاسته نمی‌شود.

ساحل جزیرهٔ هرمز
Reza Ghazali/Unsplash

قلعه پرتغالی‌ها هرمز

قلعه پرتغالی‌ها در شمال جزیره هرمز قرار دارد و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این جزیره محسوب می‌شود. امروزه از قلعه سانتیاگو که معروف به قلعه پرتغالی‌ها است چیز زیادی باقی نمانده است. اما استحکام قلعه کاملا مشخص است و با گذشت این همه سال هنوز ساختمان آب انبار، برج  و بنای اصلی آن کاملا قابل تفکیک و بازدید هستند.

سنگ‌های سخت خارا و ملاطی از ساروج مصالح ساخت ساختمان اصلی قلعه، مخازن اسلحه، انبار غذا و استراحتگاه سربازان است. دیوارهای قلعه با قطر زیاد ۳.۵ متر ساخته شده‌اند و قلعه به شکل مربع با محوطه ۱۲۰ در ۱۲۰ متر است.

این قلعه طوری ساخته شده که بتواند ۲ هزار نفر را در خود جای دهد و با بخش آب انبار می‌توانسته هوای گرم جزیره را برای ساکنان آن قابل تحمل کند. موقعیت جغرافیایی قلعه پرتغالی‌ها نیز کاملا حساب‌شده بوده تا بتواند رفت‌وآمد کشتی‌های مختلف را کنترل کند.

قلعه پرتغالی‌ها، تاریخی طولانی از کشمش‌های بین نیروهای قدرت یعنی پرتغالی‌ها و شاهان ایرانی را در دل خود دارد. این قلعه را آلبو کرک پرتغالی برای تسلط بر خلیج فارسی در سال ۱۵۰۷ ساخت.

چند توصیه برای سفر به جزیرهٔ هرمز

نکته اول اینکه اگر قصد داشتید با ماشین و روشی جز روش هوایی به جزیره قشم، هرمز یا هنگام بروید می‌توایند مقاله مسیرهای سفر به قشم را مطالعه کنید.

برای دیدن جزیره هرمز نصف روز کافی است و اغلب گردشگران علاقه دارند که حتما برای نصف روز یا یک روز به هرمز بروند. برای رفتن به جزیره هرمز نیاز است که با شناورها به هرمز بروید. این شناورها همیشه هستند اما براساس شرایط آب‌وهوایی ممکن است کار نکنند. در واقع وقتی سرعت باد از حدی بیشتر است آن‌ها مسافر جابه‌جا نمی‌کنند.

ساحل سرخ جزیرهٔ هرمز
Mohamadamin Taheri/Unsplash

بنابراین ممکن است شما برای سفر به هرمز برنامه‌ریزی کنید اما وقتی به اسکه رسیدید نتوانید به هرمز بروید. از طرفی وقتی به هرمز می‌رسید برای گشت‌وگذار در داخل جزیره معمولا نیاز است از وسایل نقلیه مانند سه چرخه استفاده کنید. پیداکردن وسیله مناسب، پرداخت هزینه و سروکله زدن با مسئولین آن‌ها برای بسیاری از گردشگران ناراحت‌کننده است.

از این‌رو بهتر است در سفرتان به قشم برنامه‌ریزی‌ کنید که به جزیره هرمز و هنگام نیز بروید. شما می‌توانید به قشم، اقامتگاه بومگری کلودنگ بیایید و در اینجا کلودنگ در تورهای جزیره هرمز و هنگام به‌صورت نیم‌روزه شما را به این جزایر می‌برد. با این کار مسئول تور کلودنگ از قبل براساس آب‌وهوا تمام برنامه بازدید از جزیره هرمز را برنامه‌ریزی می‌کند و شما فقط از سفر خود لذت می‌برید.

همین الان می‌توانید سفر خود را با کلودنگ رزرو کنید