جزیرهٔ هنگام، خانهٔ دلفین‌های وحشی

ساحل بکر در جزیره هنگام

جزیرهٔ هنگام، خانهٔ دلفین‌های وحشی

جزیرهٔ هنگام در جنوب ایران یکی از بهترین مکان‌ها برای گردشگری طبیعی است. این جزیرهٔ کوچک که به خاطر دلفین‌ها و طبیعت بکرش مشهور است. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چرا باید حتما جزیرهٔ هنگام را به لیست سفر خود اضافه کنید!

جزیرهٔ هنگام کجاست؟

هنگام جزیره‌ای کوچک با مساحت ۳۶.۶ کیلومتر در خلیج فارس است. هنگام در نزدیکی جزیرهٔ قشم و در فاصله 2 کیلومتری روستای شیبدراز و بندر کندالو در جنوب قشم قرار دارد. این جزیره از نظر مساحت بسیار کوچکتر از جزیرهٔ قشم است اما با جزیرهٔ هرمز تفاوت چشمگیری ندارد. با این حال، این دو جزیرهٔ هنگام و هرمز بسیار متفاوت هستند. بر خلاف هرمز، هنگام ارتفاع چندانی ندارد و نسبتاً مسطح است.

مردم جزیرهٔ هنگام

این جزیره تنها سه دهکدهٔ کوچک به نام‌های روستای هنگام جدید، قدیم و غیل (قیل) دارد. روستای هنگام جدید امکانات جدیدتری دارد و روستای قدیم هنگام کم‌جمعیت‌تر است. در این روستا بیشتر مردم از طریق ماهی‌گیری و صید کوسه زندگی ‌می‌کنند.

روستای غیل نیز بین این دو روستا قرار دارد و مردم آن از طریق ماهی‌گیری و زراعت زندگی می‌کنند. جزیره هنگام تقریباً هیچ ماشینی وجود ندارد، که باعث آرامش خاصی در آن می شود. مردم محلی هنگام همیشه از ماهی‌گیری و آبزی‌پروری و امروزه برخی از گردشگری زندگی می‌کنند.

ساحل جزیرهٔ هنگام

جزیرهٔ هنگام با آب‌های شفاف و سواحل شنی بکر، بهشتی است برای کسانی که می‌خواهند از زیبایی‌های دریا لذت ببرند. سواحل جزیرهٔ هنگام را می‌توان به ساحل نقره‌ای، ساحل خنیزی، و ساحل خماسی تقسیم کرد.

سواحل خماسی جزیرهٔ هنگام

ساحل نقره‌ای هنگام

ساحل نقره‌ای جزیره هنگام مانند ساحل نقره‌ای هرمز، نقره‌فام است. ماسه‌های این ساحل براق و درخشنده هستند و در طول روز در زیر آفتاب می‌درخشند. اما در شب نیز، گاهی اوقات می‌توان فیتوپلانکتون‌هایی را دید که سواحل هنگام را روشن می‌کنند، زیرا آلودگی نوری کمی در جزیره وجود دارد. البته متأسفانه افزایش بازدید گردشگران و عدم حفاظت باعث کاهش میزان ماسه نقره‌ای شده است.

ساحل خماسی و خنیزی جزیرهٔ هنگام

ساحل خماسی یا کله خماسی به دلیل صخره‌های سنگی که می‌توان از روی آن‌ها به درون آب شیرجه زد معروف است. فراموش نکنید که جزیرهٔ هنگام یک جزیرهٔ تفریحی مدرن نیست بنابراین شناکردن در سواحل بکر آن از تفریحات اصلی گردشگران است.

ساحل خنیزی از بکرترین سواحل این جزیره است. اگر به دنبال آرامش و تنهایی بیشتری هستید این ساحل مناسب‌تر است.

حیات وحش جزیرهٔ هنگام

هنگام حیات وحش زیبا و معروفی دارد. در خشکی‌های هنگام ممکن است با آهوی جیبر، و خاردم مصری مواجه شوید و در سواحل آن لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و در دریای بین هنگام و قشم می‌توانید دلفین‌ها را ببینید.

هنگام، خانهٔ دلفین‌های وحشی

هنگام در ایران به یک مورد خاص معروف است: دلفین‌هایش. دریای بین سواحل قشم و هنگام میزبان چندین گونه دلفین است که از پاییز تا بهار برای جفت‌گیری می‌آیند. در میان این گونه‌ها، شایع‌ترین گونه‌ای که در آب‌های هنگام یافت می‌شود، دلفین پوزه‌بطری هند و اقیانوس آرام است.

دیدن دلفین‌ها را در جزیرهٔ هنگام

این گونه متأسفانه در فهرست سازمان بین‌المللی حفاظت از طبیعت به عنوان گونه «تقریباً در معرض خطر» قرار گرفته است. این دلفین‌ها معمولاً در گروه‌های کوچک 5 تا 15 نفره زندگی می‌کنند و بسیار بازیگوش هستند. به همین دلیل می‌توان آنها را به راحتی در حال بازیگوشی در خلیج هنگام مشاهده کرد.

چند خصوصیت دلفین‌های جزیرهٔ هنگام

اگر تصمیم دارید برای تماشای دلفین‌ها با قایق به هنگام سفر کنید، در اینجا چند واقعیت وجود دارد که ممکن است بخواهید در درباره آن‌ها بدانید:

  • دلفین‌ها پرحرف هستند! آن‌ها با صداهای مختلف ارتباط برقرار می‌کنند و هر دلفین یک صوت مشخص دارد.
  • دلفین‌ها برای نفس‌کشیدن باید به سطح آب بروند، اما این توانایی را دارند که نفس خود را تا 10 دقیقه نگه دارند.
  • دلفین‌های پوزه‌بطری مانند میمون‌ها و ما انسان‌ها یکی از گونه‌های نادری هستند که می‌توانند خود را در آینه بشناسند. تحقیقات نشان داده است که آنها حیوانات بسیار باهوشی هستند.
  • دلفین‌ها هنگام خواب نیمی از مغز خود را خاموش می‌کنند و یک چشم خود را باز نگه می‌دارند تا هوشیار بمانند و تنفس را تنظیم کنند.
  • دلفین‌های پوزه‌بطری جزو کندترین دلفین‌ها هستند، زیرا با سرعتی در حدود 3 کیلومتر در ساعت شنا می‌کنند. با این حال، آن‌ها گاهی اوقات می‌توانند برای لحظات کوتاه تا 35 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرند.

چه زمانی و چگونه دلفین‌ها را در جزیرهٔ هنگام ببینیم؟

دلفین‌ها یکی از جاذبه‌های اصلی جزیره هنگام و منظره‌ای دوست‌داشتنی هستند که نباید آن‌ها از دست داد. آن‌ها را به محض کاهش دما، در حوالی مهر و تا اواخر اسفند در جزیره هنگام می‌توان دید. بهترین زمان از سال برای تماشای دلفین‌ها در زمستان است. البته، بهتر است صبور باشید زیرا به آب‌ و‌هوا نیز بستگی دارد. در صورت وزش باد شدید و ایجاد امواج زیاد، معمولاً دیدن دلفین‌ها ممکن نیست.

ساحل جزیرهٔ هنگام

برای لذت‌بردن از قایق‌گردی برای دیدن دلفین‌ها در جزیرهٔ هنگام، باید به بندر کندالو در کنار روستای شیب دراز برسید. در آن بندر در فصل توریستی به طور منظم تورهای یک ساعته برای تماشای دلفین‌ها انجام می‌شود. با این حال، ما به شدت توصیه می‌کنیم تا با تورهای خصوصی و محلی مانند تورهای اقامتگاه کلودنگ همراه شوید تا تجربهٔ بهتری داشته باشید.

غزال جبیر جزیرهٔ هنگام

زیبایی هنگام در این است که تا سطح زیادی دست‌نخورده باقی مانده است، بنابراین فضایی عالی برای حفظ محیط‌زیست وجود دارد. هنگام علاوه بر دلفین‌ها، حیات‌وحش غنی دارد و یکی از نمادین‌ترین حیوانات جزیره غزال بومی آن است. این گونه جبیر یا چینکارا نامیده می‌شود که به غزال هندی نیز معروف است. علاوه بر ایران، این گونه را می‌توان در هند و همچنین در افغانستان و پاکستان یافت. این حیوان زیبا جثه کوچکی دارد و معمولاً 65 سانتی‌متر و 20 کیلوگرم است. نر و ماده این گونه هر دو شاخ دارند.

این غزال‌ها در مناطق خشک زندگی می‌کنند و بنابراین می‌توانند با پوشش گیاهی کم و آب بسیار کمی زندگی کنند. آنها نه تنها می‌توانند برای مدت‌طولانی آب ننوشند، بلکه توانایی نوشیدن آب شور را نیز دارند. جبیرها بسیار خجالتی هستند و از سکونتگاه‌های انسان‌ها دوری می‌کنند، اما در جزیرهٔ هنگام به راحتی می‌توانید آن‌ها را از نزدیک مشاهده کنید، زیرا آزادانه در طبیعت، دور از خانه‌ها و ساختمان‌ها پرسه می‌زنند.

خاردم مصری و لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی هنگام

از دیگر گونه‌های جانوری قابل توجه جزیره هنگام می‌توان به خاردم مصری و لاک‌پشت‌های دریایی پوزه‌عقابی اشاره کرد که در سواحل جزیرهٔ قشم نیز حضور دارند و از اواسط اسفند تا اوایل اردیبهشت برای تخم‌گذاری می‌آیند.

درخت انجیر معابد جزیرهٔ هنگام

درخت انجیر معابد در ایران در جزیرهٔ هنگام و کیش وجود دارد. این درخت بیشتر در هند رشد می‌کند و شهرتی تاریخی دارد. گفته می‌شود که بودا زیر درخت انجیر معابد مراقبه می‌کرده است. بنابراین این درخت معمولا مفهومی مقدس برای بومیان محل رشد خود دارد.

کمپ در سواحل جزیرهٔ هنگام

برگ‌های درخت انجیر معابد به شکل قلب است و زیبایی رویایی به آن می‌دهد. درخت انجیر معابد جزیره هنگام بسیار بزرگ است و اغلب پناهگاه سایه‌وار حیواناتی همجون آهوی جبیر است. در سفرتان به جزیره هنگام دیدن این درخت بی‌نظیر را از دست ندهید.

غواصی در هنگام

به دلیل بکربودن جزیره هنگام غواصی یکی از تفریحات عالی در این جزیره است. با ورود به آب‌های شفاف هنگام، می‌توانید هزاران ماهی رنگارنگ را نیز ببینید که آن را به بهشتی برای علاقه‌مندان به غواصی تبدیل می‌کند.

بازار جزیرهٔ هنگام

جزیره هنگام نیز مانند جزیره هرمز یک بازار محلی دارد که امروزه بزرگتر از گذشته نیز شده است. این بازار صنایع دستی دارد اما بیشتر اجناس آن چینی هستند. شاید گشت و گذار در این بازار و خوردن خوراکی و قهوه خالی از لطف نباشد.

بازارچه جزیرهٔ هنگام

چند توصیه برای سفر به هنگام

نکتهٔ اول اینکه اگر قصد داشتید با ماشین و روشی جز روش هوایی به جزیرهٔ قشم، هرمز یا هنگام بروید می‌توایند مقالهٔ مسیرهای سفر به قشم را مطالعه کنید.

نکتهٔ بعدی اینکه، گردشگران اغلب علاقه دارند که به جزیرهٔ هنگام بروند تا کمپ کنند. توجه کنید که برای این کار احتیاط کنید و تمام لوازم مورد نیاز را با خود ببرید. چراکه شما در حال سفر به جزیره‌ای هستید که امکانات خاصی ندارد.

کمپ کردن در جزایر هنگام، هرمز و یا قشم نیاز به اطلاعات کافی و چک‌کردن آب‌وهوا دارد چون باد و طوفان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نکتهٔ آخر اینکه برای دیدن جزیرهٔ هنگام، بهتر است به جزیره قشم سفر کنید و از آن‌جا برنامه سفر خود به هنگام را تنظیم کنید. این دو جزیره بسیار به هم نزدیک هستند و برای دیدن دلفین‌ها به راهنمایی یک فرد محلی نیاز دارید. شما می‌توانید سفر خود را در اقامتگاه بومگری کلودنگ رزرو کنید و سپس با تور جزیره هنگام با لیدر بومی مسلط هنگام را در نیم‌روز به راحتی ببینید.

همین حالا سفر خود را رزرو کنید