تنگه چاهکوه از شگفتی‌های ژئوپارک قشم

تنگه چاهکوه دد ژئوپارک قشم

تنگه چاهکوه یکی از شگفتی‌های زمین‌شناختی ژئوپارک جهانی قشم در استان هرمزگان است. چاهکوه در شمال غربی جزیره قشم در نزدیکی روستایی به نام چاهو شرقی قرار دارد. روستای چاهو شرقی در نزدیکی خود تنگه چاهکوه، دره تندیس، دشت بوخور و چاکاویر را دارد. بنابراین در بازدید از تنگه می‌توانید از دره تندیس نیز دیدن کنید و لذت ببرید.

در ادامه متن ما به خصوصیت‌های و زیبایی‌های زمین‌شناختی تنگه چاهکوه و نوع بازدید این ژئوسایت زیبا می‌پردازیم.

تنگه چاهکوه و ویژگی‌های زمین‌شناختی

 تنگه چاهکوه یک ژئوسایت زیبا از فرسایش است که به دلیل آب‌های جاری ایجاد شده است. این دره کانیونی به دلیل قدرت آب‌های بارندگی‌های شدید در این منطقه تشکیل شده است. البته این نکته هم حائز اهمیت است که سرعت و قدرت آب دلیل دوم در تشکیل این تنگه کم‌نظیر هستند.

در حقیقت منشا شکل‌گیری تنگه چاهکوه شکستگی در لایه‌‌های سنگی است که درزه نامیده می‌شوند. درزه‌ها می‌توانند زمین‌چهرهای زیبایی مانند چاهکوه را ایجاد کنند. این تنگه بخشی از یک تاقدیس بزرگ یا همان گنبد نمکی نمکدان است. در چاهکوه به دلیل فشارهای که به لایه‌های تاقدیس می‌آید درزه‌ها و شکستگی‌های بیشتری شکل می‌گیرد. در نهایت همین درزه‌ها باعث می‌شوند که آب به دیواره‌ها راه نفوذی پیدا کند. بنابراین آب در دیواره‌ها و تمام تنگه نفوذ کرده و جاری می‌شود که همین باعث فرسایش و ایجاد اشکال مختلف شده است.

زیبایی چاهکوه

نفوذ آب به سنگ‌ها در تنگه مسبب ایجاد هنری طبیعی شده که چشم گردشگران را محو تماشای خود می‌کند. گویی آب دستانی دارد که با آن‌ها سنگ‌ها را به اشکال مختلف کروی، بیضی، یا خطی تراشیده است. شاید فکر کنید که چرا شکل‌های ایجاد شده متفاوت هستند. دلیل این تفاوت، تنوع جنس دیواره‌ها است که باعث شده آب روی هر کدام از آن‌ها تاثیر متفاوتی داشته باشد.

 تنگه چاهکوه قشم

وقتی وارد تنگه چاهکوه می‌شوید در میان دیواره‌های بلند و فریبنده گم می‌شوید. این‌که مسیر پر پیچ‌وخم است و گاهی باریک و گاهی عریض می‌شود آن را گیراتر می‌کند. مثل این است که درون یک نمایشگاه آثار هنری هستید که هنرمند آثار تصمیم گرفته آثار خود را با بازی بیشتر و درون طبیعت به نمایش بگذارد.

جالب است که در بعضی جاهای تنگه ترکیب نور و آب باعث شده تا گاهی بوته‌ها را هم در کف تنگه ببینید. همه این تصاویر بازدید شما را دل‌انگیزتر می‌کنند به خصوص اگر طرفدار گردشگری طبیعی هستید. فراموش نکنید که عمق تنگه چاهکوه گاهی به ۱۰۰ متر می‌رسد و قرار است چیزی را تجربه کنید که نظیر آن در قاره آمریکا یا کشور چین قابل بازدید است.

تنگه چاهکوه و رابطه مردم بومی با آن

 روان‌شدن آب در تنگه چاهکوه در زمان‌های طولانی همراه با حمل سنگ‌ها بوده است. بنابراین حرکت این سنگ‌ها در تنگه باعث شده است که گاهی در کف تنگه چاهکوه گودال‌هایی ایجاد شود. گودال‌های کاسه‌ای‌شکل یا دیگ‌غول طوری هستند که آب درون آن‌ها جمع می‌شود. حال این موضوع را نیز در نظر بگیرید که در منطقه‌ای مانند قشم چقدر وجود آب شیرین مهم و جذاب بوده است.

از طرفی مردم محلی منطقه نیز گودال‌هایی را از قدیم در تنگه حفر کرده‌اند تا بتوانند آب شیرین باران را جمع کنند. بنابراین رابطه مردم بومی منطقه با چاهکوه رابطه‌ای عمیق و باارزش است. حتی گفته می‌شود نام چاهکوه به دلیل وجود چاه‌هایی در دل آن  است که در دوران‌های قدیم مردم از آن چاه‌ها آب خوراکی خود را تامین می‌کرده‌اند.

تفریحات تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه و بازدید از آن ترکیبی از سفر اکتشافی همراه با ورزش و عکس‌برداری است. در چاهکوه به دلیل شیب، مسیر پر پیچ‌وخم و تنوع ظاهری آن بهتر است آمادگی جسمانی خوبی داشته باشید. لااقل لازم است که کفش مناسبی به پا کنید تا در مسیر تعادل خوبی داشته باشید.

تفریحات در تنگه چاهکوه

از طرفی قرار است تصویرهای بی‌نظیری ببینید که حتما دلتان می‌خواهد با عکاسی آن‌ها را ثبت کنید پس آماده باشید. با توجه به شرایط تنگه چاهکوه بهتر است افرادی که توانایی کمی به لحاظ حرکتی دارند یا عبور از مسیرهای سخت برایشان مشکل‌ساز است از دیدن تنگه صرف‌ نظر کنند.

امکانات تنگه چاهکوه چیست؟

تنگه چاهکوه چون جزئی از ژئوپارک جهانی قشم است که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است بنابراین امکاناتی هم در نزدیکی خود دارد. قدر مسلم است که در دل تنگه امکاناتی نخواهید داشت حتی آنت گوشی‌هایتان نیز قطع می‌شود. اما قبل از رسیدن به ابتدای تنگه سطل زباله، فروشگاه سوغاتی و کیوسک نگهبانی وجود دارد. اگر نیاز به خرید یا سرویس بهداشتی دارید حتما باید در روستای چاهوی شرقی کارتان را انجام دهید.

برای ورود به تنگه یک هزینه بسیار کمی را باید پرداخت کنید و ساعت بازدید نیز از ۸ صبح تا ۵ عصر در نظر گرفته شده است.

چطور به چاهکوه برسیم؟

اینکه چطور به تنگه برسید بسیار وابسته به این است که محل اقامتتان کجا باشد. هر کجای جزیره که باشید باید به سمت شمال غربی جزیره نزدیک روستای چاهوی شرقی حرکت کنید. این روستا حدود ۷۰ کیلومتر با شهر قشم فاصله دارد.

برای اینکه بازدید خوشایندی از این مکان دیدنی شگفت‌انگیز قشم داشته باشید بهتر است با افرادی که منطقه را می‌شناسند به بازدید بروید. پیشنهاد ما اقامت در اقامتگاه بومگردی کلودنگ و بازدید از مکان‌های دیدنی قشم با تورهای مجموعه کلودنگ است. اقامتگاه بومگردی کلودنگ در روستای توریستی دهخدا قرار دارد که فقط حدود ۳۶ کیلومتر با تنگه چاهکوه فاصله دارد.

همین حالا می‌توانید سفر خود به قشم را در کلودنگ رزرو کنید.