ویک‌برد قشم: موسسه ورزش‌های آبی آب‌های آرام دهخدا قشم

ویک‌برد

ویک‌برد قشم فقط یک تفریح آبی نیست بلکه مانند پدل برد یک ورزش آبی محسوب می‌شود. ویک‌برد از ورزش‌های آبی محبوب است که نیاز به آموزش دارد. بنابراین شما می‌توانید آن را در موسسه ورزش‌های آبی آب‌های آرام دهخدا قشم با نظارت مربیان یاد بگیرید.

تجربهٔ سفر به جزیرهٔ قشم با تجربهٔ ورزش‌های آبی همچون ویک‌برد و پدل‌برد می‌تواند هیجان‌انگیزتر شود. با ما همراه باشید تا با ورزش آبی ویک‌برد آشنا شویم.

ویک‌برد چیست؟

ویک‌برد یک ورزش آبی است که بر روی تخته مخصوص انجام می‌شود. در ویک‌برد فرد روی تخته مخصوصی می‌ایستد در حالی‌که با یک کابل (با جنس‌های مختلف) به یک وسیله کشنده وصل است.

ویک‌بردینگ (Wakeboarding) به روش‌های ترکیبی از ورزش‌های اسکی، موج‌سواری و اسنوبرد نیاز دارد. در ویک‌برد نیز مانند پدل‌برد موضوع حفظ تعادل بسیار مهم است. ویک‌بردینگ هم به‌صورت حرکات نمایشی و سرگرمی و هم به عنوان ورزش اجرا می‌شود.

نکته‌ای که دربارهٔ ویک‌بردینگ مهم است اجرای درست آن با تیمی حرفه‌ای است چراکه به دلیل سرعت و فشار آب می‌تواند صدمه وارد کند. البته نگران این موضوع نباشید با حضور در موسسه ورزش‌های آبی آب‌های آرام کلودنگ می‌توانید از آموزش  و نظارت مربیان حرفه‌ای بهره ببرید.

تاریخچه ویک‌برد

ویک‌برد نیز مانند پدل‌برد از موج‌سواری به وجود آمده است. در حقیقت ورزشی که امروزه ویک‌بردینگ نامیده می‌شود با اسکی‌های آبی مونو در ایالات متحده در حدود سال ۱۹۵۰ شروع شد. در دههٔ ۶۰ میلادی نیز این ورزش محبوبیت بیشتری پیدا کرد و کم‌کم انواع تخته‌های ویک‌بردینگ با نام‌های مختلف ظاهر شدند.

ویک‌برد
Nate Johnston/Unsplash

ویک‌برد در حقیقت پسایه‌سواری نامیده می‌شود. پسایه به معنی همان منطقهٔ پشت یک جسم متحرک است. در این ورزش فرد روی تخته خود در منطقهٔ متلاطم پشت کشنده، قایق موتوری، قرار دارد.

اما شاید تاریخ ویک‌بردینگ بیشتر مربوط به طناب این ورزش باشد. در این ورزش طناب، جنس آن و طول آن بسیار مهم است. طناب‌ها در طول زمان از جنس پارچه‌های کشی به طناب‌های پلاستیکی یا پلی‌پروپیلن تغییر پیدا کردند. امروزه نوع پوشش طناب‌ها و میزان کشش آن‌ها متنوع‌تر هستند.

تجهیزات ویک‌برد

برای انجام ویک‌برد به جز تختهٔ ویک‌بردینگ، طناب و وسیلهٔ کشنده وسایل دیگری نیز نیاز است. این ورزش تجهیزات ایمنی متنوعی نیاز دارد تا ورزشکار بتواند با اطمینان بیشتری فعالیت کند.

در هنگام انجام این ورزش، جلیقهٔ نجات، کلاه ایمنی مناسب و مقاوم و همینطور طناب مناسب غافل نشوید. طناب با طول نامناسب یعنی زیادی کوتاه یا زیادی بلند می‌تواند به فرد صدمه بزند. در نهایت این‌که طول طناب ویک‌بردینگ می‌تواند بر روی سرعت، ارتفاع، و نوع حرکات تاثیر بگذارد.

مجبوبیت ویک‌برد

ویک‌برد مانند ورزش اسکی روی برف است با این تفاوت که شما سرعت بیشتری را در این ورزش تجربه می‌کنید. از طرفی اسکی روی برف به شما قدرت مانور کمتری برای حرکت می‌دهد اما ویک‌برد روی سطح آب احساس آزادی زیادی را منتقل می‌کند.

شما اسکی روی برف را با لباس‌های زیاد و در سرما انجام می‌دهید اما ویک‌برد با لباس‌های سبک و در گرما روی آب انجام می‌شود. بنابراین برای اغلب افراد که می‌خواهند حس اسکی را تجربه کنند ورزش جذاب‌تری است.

مزایای ویک‌برد

مهم‌ترین مزیت ویک‌برد ورزشی بودن این فعالیت است. در واقع ویک‌برد مانند موج‌سواری تمام بدن شما را درگیر می‌کند بنابراین به تقویت تمام بدن شما کمک می‌کند. این تفریح ورزشی حفظ تعادل شما را بهتر می‌کند. انعطاف‌پذیری بدن شما را بالا می‌برد از طرفی شما می‌توانید با یک راه سرگرم‌کننده کالری بسوزانید.

از همه اینها گذشته ویک‌بردینگ اعتمادبه‌نفس شما را نسبت به فعالیت‌های آبی بالا می‌برد چراکه شما حفظ تعادل را در سرعت بالا تجربه می‌کنید.

ویک‌برد
Luke Bender/Unsplash

ویک‌برد در موسسه ورزش‌های آبی آب‌های آرام قشم

ویک‌برد قرار است هیجان زیادی را به شما منتقل کند از طرفی آمادگی بدنی شما را نیز می‌سنجد. از آن سو با توضیحاتی که داده شد احتمالا متوجه شده باشید که انتخاب تجهیزات ویک‌بردینگ به خصوص طناب مخصوص آن کار آسانی نیست. این کار بسیار مهم و حیاتی است.

 از همه اینها گذشته، ویک‌بردینگ فقط یک تفریح آبی مانند شاتل‌سواری یا قایق‌سواری نیست که بتوانید به صورت گروهی با خانواده تجربه کنید. بلکه ویک‌بردینگ در کنار تفریحی بودنش نوعی ورزش آبی است. ورزش‌کردن نیاز به مربی حرفه‌ای دارد تا شما بتوانید بدون آسیب‌دیدن لذت کافی از فعالیت بدنی خود ببرید.

موسسه‌ٔ ورزش‌های آبی آب‌های آرام قشم در مجموعهٔ کلودنگ، در تورهای گشت‌وگذار خود در جزیرهٔ قشم ویک‌بردینگ و پدل‌برد را به صورت ایمن و حرفه‌ای اجرا می‌کند. در حقیقت با سفر به قشم و اقامتی زیبا در کلودنگ فرصت تجربه ایمن و هیجان‌انگیز ویک‌بردینگ را نیز خواهید داشت.

البته فراموش نکنید که برای ثبت نام و شرکت در دوره‌های آموزشی ویک‌برد و پدل برد در موسسه ورزش‌های آبی آب‌های آرام کلودنگ قشم نیازی نیست که حتما در اقامتگاه بوم‌گردی کلودنگ مقیم باشید.

همین حالا سفر خود به قشم را رزرو کنید