شترهای قشم یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی صحراهای جزیره

Camels of Qeshm Island

شترها در قشم فقط حیوانات پستانداری نیستند که انسان‌ها آن‌ها را پرورش می‌دهند بلکه این حیوانات یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های قشم محسوب می‌شوند. بسیاری از گردشگران وقتی به قشم می‌روند انتظار دارند که بتوانند شترسواری کنند یا تجربه‌ای از دیدن این حیوانات را داشته باشند. چراکه شتر در هر منطقه‌ای وجود ندارد بنابراین دیدن آن برای اغلب افراد جالب است.

فراموش نکنید که برای دیدن شترها در گله‌های بزرگ یا در حال چِرا باید در جزیره قشم باشید و مکان‌هایی همچون جزیره هنگام برای این کار مناسب نیستند. چون برای تامین غذای شترها نیاز به علوفه است که منبع اصلی تامین آن درختان حرا در جزیره قشم است.

تماشای چرای شترها در قشم

یکی از زیباترین و جالب‌ترین صحنه‌هایی که می‌توانید در قشم ببینید حضور شترها در جنگل‌های حرا است. تصویر شتر که همیشه در صحراها و بیابان‌ها بوده است در میان جنگل سبز حرا بسیار جالب و منحصربه‌فرد است. البته ممکن است شترها را به صورت گروهی در ساحل نیز ببینید که این تصویر نیز خالی از لطف نیست. از طرفی همیشه دیدن گله‌های شتر در حال چِرا در بیابان‌های قشم نیز برای بازدیدکنندگان جالب است. عکس‌گرفتن همراه شترها و دیدن شترها با بچه‌هایشان در حال شیردادن یا بازی با آن‌ها صحنه‌هایی نیستند که همیشه در همه‌جا قابل تجربه باشند. و جزیره قشم بهترین مکان برای تجربه دیدن این صحنه‌ها است.

اهمیت شتر در فرهنگ قشم چیست؟

دامداری همیشه بخش مهمی از زندگی مردم در جنوب ایران بوده است و در میان دام، شتر در قشم محبوبیت بیشتری داشته و دارد. اولین دلیل این موضوع هماهنگی زیستی شتر با اکوسیستم جزیره است که نگهداری آن را راحت‌تر می‌کند از طرفی تمام بدن شتر برای انسان قابل استفاده است. برای محلی‌ها نیز همیشه این اعتقاد وجود داشته است که شیر شتر خواص معجزه‌آسایی دارد و اغلب محصولات لبنی با شیر شتر درست می‌شوند.

 از طرفی جزیره قشم برعکس بسیاری از مناطق، با وجود جنگل‌های حرا همیشه قابلیت تامین غذای شترها را داشته است. و شترها از قدیم به جز تامین‌ بخشی از مواد خوراکی مردم بومی، وسیله‌ای برای حمل‌ونقل نیز بوده‌اند. هنوز هم گاهی در عروسی‌های قشم از شتر برای جابه‌جایی داماد استفاده می‌کنند.

از همه اینها هم که بگذریم باید در نظر بگیرید که شتر در فهرست گران‌ترین حیوانات در کنار حیواناتی همچون شیر سفید، اسب‌های مسابقه‌ای میمون سبز و گاوهای میسی قرار دارد. پس طبیعی است که پرورش شتر ارزشمند باشد. شترها بسته به ظاهر، رنگ بدن (نژادهایی که سفید هستند گران‌تر هستند)، جنسیت (نر یا ماده‌بودن) و سنی که دارند با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند.

مسابقات شترسواری در قشم: پیست مسابقات گِوَرزین

یکی از علاقه‌مندی‌هایی که در سال‌های گذشته شکل رسمی به خود گرفت، مسابقات‌ شترسواری در جزیره قشم بود. جزیره قشم از سال ۱۳۹۴ در روستای گورزین پیست مسابقات شترسواری خود را در ۵۰۰ هکتار زمین ایجاد کرد. البته از ابتدای اختصاص این فضا مسئولین تلاش کردند که این فضا تبدیل به مدرن‌ترین پیست خاورمیانه شود و سکوی تماشاگران، پیست، گلخانه، بخش ویژه و مراکز خدماتی برای آن ساخته شود که تاکنون درصد کمی از طرح پیش‌روی داشته است.

با وجود این، مسابقات در آبان‌ماه برگزار می‌شود و شترها در ۲ رده سنی زیر پنچ سال و بالای پنج سال با سوارکاران خود در مسابقه شرکت می‌کنند. یکی از حقایقی که باعث شده تا پیست مسابقات شترسواری گورزین اهمیت پیدا کند قیمت بالای شتر و خرید شترهای جزیره توسط اماراتی‌ها است. اماراتی‌ها در این حوزه خود را اولین می‌دانند و همیشه تلاش می‌کنند تا بهترین شترها را در اختیار داشته باشند.

شترهای قشم بیشتر از نژاد شتر بندری هستند که به آن‌ها جماز، پرنده یا رواحیه هم گفته می‌شود. این نوع شتر بسیار تندرو است و می‌تواند با سرعت ۳۵ تا ۴۵ کیلومتر بدود. شتر بندری بدنی کشیده، پاهای بلند و استخوان‌ها سبک‌وزن دارد و قسمت عقب بدن آن کوتاه و عضلانی است. وزن این شتر در حالت بالغ برای نرها ۶۰۰ و برای ماده‌ها حدود ۴۰۰ کیلوگرم است. با این ویژگی‌ها این نوع شتر در کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفدارهای زیادی برای سوارکاری و استفاده در مسابقات دارد.

بهترین زمان برای سفر و دیدن شترها

بهترین زمان برای سفر به قشم فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار است. بنابراین بهترین فصل برای دیدن شترها نیز همین فصول است. به ویژه اگر علاقه‌مند به دیدن مسابقات شترسواری قشم هستید می‌توانید حتما در فصل پاییز سفری به قشم داشته باشید. برای دانستن همه چیز درباره قشم و دیدن جاذبه‌های کمتردیده‌شده قشم می‌توانید با اقامت در مجموعه بومگردی کلودنگ با تورلیدرهای محلی کلودنگ همراه شوید. مدیریت کلودنگ همیشه از مسابقات شترسواری و حفظ آن با حمایت‌کردن از شترسواران روستای دهخدا، حمایت کرده است. روستای دهخدا نیز هر ساله تلاش می‌کند تا در این مسابقات شرکت کرده و مقام بیاورد. یکی از شترهای معروف این مسابقات در دهخدا، شتر «گُماش» است که توانایی مقام‌آوردن در مسابقات جزیره و خارج از جزیره را داشته است. و اکنون «گرگی» پسر گُماش نیز همان توانایی و قابلیت را دارد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *